سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عبد عاشق

فتوای حضرت آیه الله صافی گلپایگانی (مدظله شریف) در مورد اذن پدر

بسم الله الرحمن الرحیم

توضیح المسائل حضرت آیه الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (مد ظله شریف)

چاپ 35- چاپ ثامن الحجج(علیه السلام )

مسأله 2379. عقد ازدواج چند شرط دارد:

اول ـ آن که به عربی صحیح خوانده شود و اگر خود مرد و زن نتوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند بهتر بلکه احوط آن است که کسی را که می‎تواند به عربی صحیح بخواند وکیل کنند، لکن لازم نیست. و خودشان هم می‎توانند به غیر عربی بخوانند، اما باید لفظی بگویند که معنی زوجت و قبلت را بفهماند.

دوم ـ مرد و زن یا وکیل آنان که صیغه را می‎خوانند، قصد انشاء داشته باشند یعنی اگر خود مرد و زن صیغه را می‎خوانند زن بگفتن «زَوَّجْتُکَ نَفْسِی» قصدش این باشد که خود را زن او قرار دهد و مرد بگفتن «قَبِلْتُ التَّزْوِیجَ» زن بودن او را برای خود قبول نماید، و اگر وکیل مرد و وکیل زن صیغه را می‎خوانند، به گفتن «زَوَّجْتُ«الخ» وَقَبِلْتُ» قصدشان این باشد که مرد و زنی که آنان را وکیل کرده‎اند زن و شوهر شوند.

سوم ـ کسی که صیغه را می‎خواند عاقل و بنابر احتیاط لازم بالغ باشد چه برای خودش بخواند، یا از طرف دیگری وکیل شده باشد.

چهارم ـ اگر وکیل زن و شوهر یا ولی آنان صیغه را می‎خوانند، در عقد، زن و شوهر را معین کنند، مثلاً اسم آنان را ببرند یا به آنان اشاره نمایند. پس کسی که چند دختر دارد، اگر به مردی بگوید:

مسأله 2385. دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است ـ یعنی: مصلحت خود را تشخیص می‎دهد ـ اگر بخواهد شوهر کند، چنان چه باکره باشد، بنابر احتیاط باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد، اجازه مادر و برادر لازم نیست.